הברביזון החדש: השיבה לחיים

התערוכה "הברביזון החדש: השיבה לחיים"

לוין אמנות חברה ותרבות סייעה בהפקת קטלוג תערוכת "השיבה לחיים" של קבוצת הברביזון החדש, בה חברות האמניות זויה צ'רקסקי-נאדי, אסיה לוקין, נטליה זורבוב, אולגה קונדינה ואנה לוקשבסקי. התערוכה התקיימה בשנת 2017 במשכן לאמנות עין חרוד והייתה הרטרוספקטיבה הראשונה שהציגה הקבוצה. יניב שפירא, האוצר הראשי של המשכן, אצר את התערוכה וערך את הקטלוג אותו עיצבה והפיקה אנה לוקשבסקי.

אודות קבוצת הברביזון החדש

"הברביזון החדש" היא קבוצת אמניות שעלו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר בין שנות ה-90 לשנות ה-2000 המוקדמות. כקבוצה, זויה צ'רקסקי-נאדי, אסיה לוקין, נטליה זורבוב, אולגה קונדינה ואנה לוקשבסקי מבקשות להדהד את הפרקטיקה של "אסכולת הברביזון" המקורית שפעלה בצרפת של המאה ה-19. כחלק מתנועת הריאליזם, חברי האסכולה היו יוצאים לצייר את הטבע בחיק הטבע. עצם היציאה, ולאחר מכן גם הבחירה לצייר את חיי הכפר והיומיום של בני המעמדות הנמוכים, הייתה חלק מאמירה חברתית והתרסה נגד הזרם הרומנטי שהיה דומיננטי בתקופה זו.

כמו "אסכולת הברביזון", גם חברות "הברביזון החדש" יוצאות יחד למפגשי ציור-חוץ מרוכזים במקומות שונים בארץ. המקומות בהם הן בוחרות לצייר משקפים את הביקורת החברתית שהן מעוניינות לבטא. בין היתר, הן קיימו מפגשי ציור במתקן חולות, בשכונת עג'מי, בנווה שאנן, בעיר התחתית בחיפה ובמחנה הפליטים דהיישה.

אודות התערוכה

"השיבה לחיים" היא התערוכה המקיפה ביותר שהציגה קבוצת "הברביזון החדש" מאז החלה לפעול בשנת 2010. התערוכה כינסה את מירב העבודות שיצרו חברות הברביזון מתחילת העשור ולכן התאפיינה בעושר של נושאים, סגנונות וטכניקות. בשל ריבוי העבודות שהצטברו לאורך השנים, תהליך אצירת התערוכה היה למעשה הפוך מהמקובל. ראשית נאצר ונוצר הקטלוג וממנו נבנתה התערוכה.

בסופו של דבר, ניבטו מקירות המשכן לאמנות עין חרוד ציורי נוף עירוני ופריפריאלי בארץ ובאירופה, מראות יומיומיים, סביבות חיים ועבודה, דיוקנאות, ציורי נשים, העתקים של יצירות מופת, טבע דומם ועוד, במגוון הטכניקות שמאפיינות את עבודתן של חברות הקבוצה: שמן, גרפיט, טמפרה, גואש וטושים על בד, פשתן או נייר.
רבגוניות זו שיקפה מצד אחד את השוני בין היוצרות ואת המשמעויות הרבות החבויות באמנות של כל אחת מהן, ומצד שני הדגישה את המשותף: את התרבות הרוסית המושרשת מול קשיי ההשתרשות בתרבות הישראלית, את התנגשויות הזהות והביקורת החברתית, ואת השאלות הציוריות שעולות ממתחים אלה.

קריאה נוספת

Scroll to Top
דילוג לתוכן